De eerste week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van sarizuidafrika - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van sarizuidafrika - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Blijf op de hoogte en volg

05 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Precies een week geleden werd ik door Claudio van 4exchange afgezet bij Cotlands. Dat is de organisatie die de kinderen opvangt en waar ik werk. In het gebouw van Cotlands, zit ook onze 'flat'. Ik werd daar ontvangen door twee Duitse meisjes, Annie en Franzi. Annie was er nog maar voor een paar dagen en Franzi is hier voor een jaar (tot februari). Ze waren erg aardig en er stond een warme maaltijd voor me klaar. Zij vertelden me dat we elke dag voor lunch een warme maaltijd krijgen van Cotlands. Onze flat bestaat uit een woonkamertje, een badkamer en twee slaapkamers. Eentje met een stapelbed en eentje met twee bedden. Het was boven verwachting en de komende maand heb ik een van de slaapkamer voor mezelf. In september komt er nog een Duits meisje en een Nederlands meisje, dus dan wonen we even met z'n vieren. Je werkt in shifts die beginnen om 7 uur tot 18 uur. Dat klinkt erg lang, maar het is niet te vergelijken met het Nederlandse werktempo. De zusters en andere verzorgenden zijn erg aardig en ze lachen en praten heel hard. Maar echt hard werken kennen ze volgens mij niet, maar daardoor heb je wel tijd om voor elk kind goed te zorgen. Er zijn op dit moment 17 kinderen en allemaal vrij jong. Ze vangen kinderen op die 0-6 jaar oud zijn maar op dit moment zijn er vier rond de anderhalf en de anderen allemaal een paar maanden tot een half jaar oud. Ik moet nog erg wennen om met de kinderen om te gaan en dat je niet zo makkelijk contact met ze kan maken. Met de ouderen natuurlijk wel beter, maar met die kleintjes moet je maar wat gokken. Ze willen allemaal je aandacht, dus je kan echt wat toevoegen door met ze te spelen en wat liefde te geven. Na twee of drie dagen werken ben je twee of drie dagen vrij. Zo ben je steeds om het weekend vrij. Dit weekend heb ik gewerkt en op woensdag moest ik me melden bij de vrijwilligerscoordinatrice voor een introductie en wat uitleg. Er werd me op het hard gedrukt dat ik niets over de kinderen mocht vertellen en dat de staf ons niets zou vertellen over de achtergrond van de kinderen. Maar het komt er op neer dat de kinderen allemaal hier zijn omdat de situatie thuis niet goed is. Of ze hebben geen thuis, of hun moeder kan niet voor ze zorgen of ze zijn simpelweg aan de kant van de weg gevonden...

Verder heb ik op mijn eerste twee vrije dagen, woensdag en donderdag een beetje kennisgemaakt met de vrienen van Franzi en Annie, de Afrikaanse Jacques en Candice. We hebben met hun ergens gegeten en op donderdag zijn we Kaapstad in gegaan om wat dingen te regelen voor Annie, maar had ik toch een indruk. Helaas was het weer niet goed, dus kon ik het prachtige uitzicht en de bergen niet goed zien. Het is hier sowieso heel koud, want het is winter en de grond blijft koud. Er is geen centrale verwarming dus de eerste twee dingen die ik heb gekocht zijn een winterjas en een fleece pyjamabroek!! Ook heb ik mijn eigen huurautootje geregeld, een prachtige witte oude VW Citi. Haha het was even wennen op de weg, omdat hier alles links georienteerd is.

Na het weekend werken, zijn we op maandagochtend naar de Shopping Mall in Somerset West gegaan (dat is stad waar Cotlands ligt) en hebben wat boodschappen en andere spulletjes gekocht. Toen zijn we naar Kaapstad geregen (ong 45 km) om wat rond te lopen bij het V&A Waterfront. Dat is het haven/water gedeelte en was een heel duur project met allemaal restaurants en hotels. Op een hele schattige overdekte markt een heerlijke cupcake gekocht en nog wat rondgeslenterd. Helaas begon het kei hard te regenen, dus konden we niet meer naar Sea Point lopen. Toen hebben we in de auto nog een rondje gereden langs Sea Point, Clifton en Camps Bay. Daar staan hele mooie huizen en in de zomer kun je daar lekker naar het strand. De oceaan was ook heel ruig vanwege het weer maar je kon niet zo veel zien omdat alles heel grijs was. Vandaag zijn we naar Worcester gereden (de andere kant op dan Kaapstad) meer in het wijnland. Een prachtige omgeving door de Breede Vallei waar zelfs apen op de weg liepen. In Worcester is een open lucht museum waar ze allerlei ambachten na hebben gebouwd en huisjes hoe ze leefden tussen 1760-1900. Dingen als zeep maken, brood bakken, rozijnen, destilleren van brandewijn, tabak en ezels kalkoenen en varkens etc.

En net heb ik mijn tickets voor de ferry en tour op Robbeneiland gekocht voor de 23e! Dat weekend ben ik ook vrij en boek ik een hostel in Kaapstad, zodat ik niet op en neer hoef te rijden en we ook op stap kunnen in Kaapstad!

Dat was het voor nu, zodat jullie ook een beetje een indruk hebben van mijn leventje hier!!

O ja ik heb geen wifi, dus als ik niet reageer op je berichtjes komt dat daardoor doordat ik alles via de data van Afrikaanse SIM kaart moet doen.

xxxxx

  • 05 Augustus 2014 - 21:29

    Sandra:

    Mooie eerste indruk Sari. Maak ons maar heerlijk jaloers !!!!
    Zijn de kids blij met de knuffels?

  • 05 Augustus 2014 - 21:44

    Marry:

    He Sari,

    Even een kort berichtje vanuit Alblasserdam. Wat een ervaringen al zo de eerste week. Leuk dat we je zo een beetje kunnen volgen! Succes daar met al die nieuwe indrukken en ik begrijp dat je ook iets van het land gaat zien. Je eerste braai ook al gehad?

  • 05 Augustus 2014 - 22:05

    Stan En Nelleke,:

    Ha Sari,
    Je hebt al heel veel gedaan jn een week. Wist niet dat ze in Zuid-Afrika links riijden! Leuk om je zo te volgen. We kijken uit naar je verhalen!

  • 05 Augustus 2014 - 22:39

    Nelleke:

    Lieve Sari,
    Wat heb je al veel gedaan in die ene week. Leuk dat je een auto hebt. Dan kan je je tenminste uit de voeten en maken en wat bekijken.
    Heel veel liefde geven aan die babes, knuffelen, tegen ze kletsen, ze tegen je aan houden, dat helpt allemaal. Liedjes zingen, al die ouderwetse NL liedjes die je je nog van vroeger herinnert.
    Vanavond gexzellig met Daan gegeten. Stan had geit gemaakt, en ik bosbessenijs met munt, mmmm heerlijk.
    liefs

  • 05 Augustus 2014 - 22:41

    Jacob:

    Hallo Sari,
    Wat leuk om je verslag uit Zuid-Afrika te lezen, mooie ervaringen hoor! Wij zijn alvast jaloers, Zuid-Afrika staat ook nog op ons verlanglijstje. Ben benieuwd naar alle verdere verhalen, high five uit Alblasserdam.

  • 06 Augustus 2014 - 10:47

    Beatrix:

    Leuk om te lezen Sari!
    Veel plezier en succes nog.
    Geniet ervan!
    Groeten Beatrix (En Tom en Elize)

  • 20 Augustus 2014 - 19:31

    Trudy:

    Hoi Saartje,
    Wij zijn terug van onze vakantie in Frankrijk en ik ben snel je blog gaan lezen. Wat een gave verhalen Saar!!! Volgens mij ga je die kleintjes straks nog enorm missen. Toch wel leuk hè Sari, die kindjes. Geweldig spannend met die auto elke keer. Door de bergen, steile hellingen etc. etc.. Ik lees ook over al die fijne wijnhuis bezoekjes. Klinkt erg verleidelijk allemaal. Sari, heel veel plezier daar en erg leuk om op deze manier toch een beetje "contact" te hebben. Kun je daar ook post ontvangen? Heb je een adres voor ons? Dikke knuffel van ons en natuurlijk een poot van Floris.xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Oktober 2014

Naar huis!

25 September 2014

De laatste week is ingegaan!

11 September 2014

Nog maar drie weken!

28 Augustus 2014

Week 4

19 Augustus 2014

Week 3!

Actief sinds 05 Aug. 2014
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 2879

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: