Wat een weekend, wat een land! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van sarizuidafrika - WaarBenJij.nu Wat een weekend, wat een land! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van sarizuidafrika - WaarBenJij.nu

Wat een weekend, wat een land!

Door: Sari

11 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik heb dit reisverslag gister getypt, maar kon het niet online zetten doordat de site eruit lag.

Allereerst dank jullie wel voor de reacties: het is leuk om een berichtje uit Nederlands terug te krijgen naar aanleiding van mijn vorige verhaal:) Op woensdag en donderdag heb ik gewoon gewerkt en er waren niet veel bijzonderheden. Kinderen zijn hier in principe maximaal 3 maanden (maar het wordt vaak langer als de situatie thuis niet wenselijk is of er nog geen adoptie geregeld is) dus ze kunnen elk moment weg zijn. Althans ze vertellen dat niet uitgebreid aan ons. Ook kunnen er elk moment nieuwe kinderen bij komen, zoals ook deze week. Er werd een kindje van een dag oud binnen gebracht! Ik heb nog nooit zoiets kleins en fragiel gezien!!

Deze vrije dagen waren fantastisch. Het was heel mooi weer, zonnig en rond de 22 graden, dus dat speelde zeker mee. Daardoor kon je ook het landschap heel goed zien, wat prachtig is. De uitgestrekte vlaktes en telkens weer die bergen overal. Op vrijdag ben ik Suus op gaan zoeken in Kaapstad, een oud huisgenootje uit Rotterdam, die inmiddels bijna anderhalf jaar in Kaapstad woont. Het was erg leuk om haar weer te zien en we hebben een rondje door de stad samen gemaakt. Ze heeft me de Company's Garden laten zien, een mooi park midden in de stad waar het in de zomer vol op leven is met mensen, picknicks en kraampjes. Daarna hebben we nog wat rondgewandeld in het stadscentrum en wat leuke straatjes gezien. Vervolgens zijn we weer in de auto gesprongen naar Bo Kaap, een moslimwijk met allemaal gekleurde huizen. Vroeger mochten de moslims namelijk geen kleur dragen en om toch kleur in hun leven te hebben, gaven ze hun huizen allerlei felle kleurtjes. Ik denk dat ik nog nooit zo goed ben geweest in de hellingproef, want overal is het heel erg hilly dus auto rijden is soms een uitdaging. Toen was het alweer tijd voor lunch en hebben we heerlijk in Camps Bay op een terras sushi gegeten. Het is meer de plek waar mensen naar het strand gaan en een wat rijker gedeelte, dus ook heel cool om die kant te zien. Omdat het zo mooi weer was, konden we nog lekker wat over de boulevard lopen langs de oceaan. Suus moest werken, dus heb ik haar weer thuis afgezet en ben ik in de file terug naar Cotlands gereden. 's Avonds zijn we naar Candice huis gegaan, waar haar moeder een heerlijke curry met lam had gemaakt en hebben we nog lekker een filmpje gekeken.

Op zaterdag stond de eerste wijnroute op het programma, die Franzi helemaal had uitgestippeld toen ik in Kaapstad was op vrijdag. We hebben een gedeelte van de wijnhuizen in de omgeving Stellenbosch gedaan. Het is zo opvallend dat als je uitstapt het heerlijk stil en rustig is en je helemaal niets hoort. Ook de uitzichten zijn over het algemeen prachtig en adembenemend. De wijnhuizen die we bezocht hebben zijn: l'Avenir, Tokara waar we zes wijnen hebben geproefd en hun olijven die erg lekker waren, Rust en Vrede, Dombeya, Ernie Els waar we heerlijk buiten op het terras hebben genoten van het uitzicht en een glas wijn en Waterkloof. Het laatste huis had echt een fantastisch uitzicht, omdat het wat hoger ligt kon je uitkijken over heel wat dorpen en de oceaan. De anderen huizen liggen over het algemeen ook in de bergen, maar niet bij het water dus dan kijk je uit over groen, ook heel mooi daar niet van. Ik wil graag nog een keer eten bij Waterkloof, dus misschien dat ik dat nog een keer alleen doe. Tussen alle wijnhuizen door zijn we ook naar de Slow market in Stellenbosch geweest waar ik een heerlijk broodje pork belly had. Er stonden allerlei kraampjes met kleren, sieraden, hebbedingetjes, houtbewerkingen en 'kunstwerken' uit de townships. En heel veel eten!! Vanuit heel de wereld kon je wat krijgen en wederom heel veel taartjes en cupcakes, zoals op zoveel plekken hier haha!! Het had een hele relaxte en rustige sfeer en iedereen zat lekker buiten de etenswaren op te smikkelen.

Vandaag gingen we weer wijnhuizen bezoeken, maar dit keer ook meer voor de wijn in plaats van alleen een indruk en het uitzicht. Dit keer in de regio Paarl. Het was weer een ware uitdaging om mijn auto aan de praat te krijgen 's ochtends, maar na een keer over acht afslaan en met idioot veel gas bijgeven lukte het eindelijk. Het begon 's ochtends met een kleine tegenvaller, toen Rupert & Rothschild gesloten bleek te zijn, maar ik ga daar zeker nog een keer heen op een doordeweekse dag. Toen zijn we doorgereden naar Anura. Daar heb ik een proeverij gedaan van zes wijnen en ik vond een witte wijn erg lekker, dus ik kon het niet laten die voor thuis mee te nemen. Gelukkig gaat mama opzoeken hoeveel ik kan invoeren in Nederland hihi... Toen voor lunch naar Fairview, een groter wijnhuis maar ook gespecialiseerd in geitenkaas. Ze hebben ook hun eigen geiten rondlopen. Een kaasplateau met acht geiten/koeien kaasjes gehad met een portachtige wijn. Ze maken hier ook een Port achtige wijn maar die mogen ze natuurlijk niet zo noemen omdat het niet uit Porto komt. Ik heb er nu twee geproefd en vond ze erg lekker. Ze noemen het hier vaak Cape Vintage of Cape Ruby. De kaasjes waren heerlijk en ik werd al een beetje slaperig van de wijn. Gelukkig reed Franzi... Op aanraden van Daan ook nog langs Simonsig, een wijn op de kaart bij Allure. Maar tijd voor wat energie want de chocolade en wijn proeverij bij Blaauwklippen was onze volgende stop. Candice was daar ook heen gekomen om ons te joinen. Daar was ook een schattige family market op het terrein waar we nog even overheen zijn gelopen. Ik vond de proeverij niet heel bijzonder, maar toch leuk om gedaan te hebben. Om de dag af te sluiten, hebben we net als gister, nog wat over het strand gelopen om nog even uit te waaien. Daarna moesten er toch echt nog wat boodschapjes gedaan worden en morgen moet er weer gewerkt worden!!

Maar dit weekend was fantastisch en ik begin steeds meer verliefd te worden op dit land. Geen zorgen, ik zal niet verhuizen, maar het is zo leuk dat iedereen buiten leeft en je altijd wat kan doen. In het weekend kun je gezellig afspreken op een marktje of naar een wijnhuis rijden en wat tastings doen. Ook het landschap is zo prachtig. Soms vergeet je dat je in een derdewereld land bent, maar als je over de snelweg rijdt langs al de townships, besef je je dat wel weer. Of alle mensen langs de weg die sinaasappels verkopen of bedelen om geld bij stoplichten.

Dikke kusss vanuit Zuid Afrika

• 11 Augustus 2014 - 21:57

Nelleke En Stan:

Hoihoi, Heb je alle wijntjes uitgespuugd of .......? Wij krijgen nu meteen zin in vakantie, de tuinroute in Zuid-Afrika, bij voorbeeld!!!! Zijn de geitenkaasjes net zo lekker als van de Lindenhof? En het buikspek dan?
    Als je zo 8 weken doorgaat, dan moet je heel veel trainen op je hoge hakken na terugkomst! We zijn ook benieuwd naar de vissen uit de Atlantische Oceaan, een proeverijtje?
    We blijven je volgen!
    liefs en welterusten

• 12 Augustus 2014 - 08:44

Sandra:

Heey Saar, wat een heerlijkheden allemaal. Lekker zo'n korte werkweek waardoor je op pad kunt gaan.
    Help ons nog even: Was het nu vrijwillig dit allemaal? :-)))))))
    Na wat speurwerk kan ik je melden dat je maximaal 4 liter wijn mag invoeren. Dat is niet erg veel, maar jij het zijn dan ook gelijk 4 kilootjes moet je maar denken. En tja, over dat gekke beestenvlees, zoals jij dat zegt, kun je twee dingen doen: helemaal niets meenemen, omdat het verboden is dit vlees te in te voeren of je kop in het zand steken. In het laatste geval loop je het risico dat je zelf niet meer Nederland inkomt, omdat je dan voor gekke beestenvlees wordt aangezien en dan ben je weer terug bij de eerste optie. Kortom, gewoon thuis gehaktballen eten.....
    Veel plezier weer bij je andere avonturen!
    Kussies!

• 12 Augustus 2014 - 10:23

Cobi Koelemeijer:

Hey Sari,

Fijn om te lezen dat je het reuze naar je zin hebt. Wat een ervaring! Een baby van een dag oud opvangen is niet misselijk, wat een dankbaar werk doe je daar. Als je weer bij de BMG bent gaan we een TOKARA drinken (ja, die ken ik :) :). Zuid-Afrika gaat op mijn bucketlist Sari. Nog heel veel plezier en ik houd me op de hoogte. Groeten van Coko, Maddy en alle collega's van het secretariaat.