Nog maar drie weken! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van sarizuidafrika - WaarBenJij.nu Nog maar drie weken! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van sarizuidafrika - WaarBenJij.nu

Nog maar drie weken!

11 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vorige week maandagochtend even lekker naar het strand geweest met Candice en 's middags stond Joan op de stoep. Franzi de vorige dag afgezet in Kaapstad voor haar 'vakantie' dus het was volop Nederlands deze week. Het klikt heel goed met Joan en je merkt dat je elkaar veel sneller leert kennen doordat je dezelfde taal en cultuur hebt. Op dinsdag even in de ochtend samen Kaapstad in geweest en wat rond gelopen en window shopping gedaan. Daarna doorgereden naar een strand boven Kaapstad (Bloubergstrand) van waar je prachtig uitzicht hebt op Kaapstad met de bergen. Het was echt warm, dus lekker een beetje een kleurtje gepakt. De volgende dag samen naar werk en haar een beetje wegwijs gemaakt. Er was een nieuw jongetje, van 5 jaar oud. Leuk om ook met een wat ouder jongetje te spelen en daar kun je iets meer contact mee maken. 's Avonds huilt hij alleen heel hard om zijn moeder, dat gaat wel door merg en been. Na de volgende dag weer werken, zijn we 's avonds met Candice een visje in de haven van Gordons Bay gaan eten. Zo lijkt de werkdag al heel snel weer lang geleden. Op vrijdag heel vroeg op om de file voor te zijn, maar ondanks dat ik om 06:40 weg ben gereden, was ik pas twee uur later bij Suus (normaal 35 min). Dat mocht de pret niet drukken, want we gingen een rondrit maken over het schiereiland! Eerst gestopt in Kalk Bay met wat schattige winkeltjes en gelopen naar Muizenberg met de typische gekleurde strand omkleed huisjes. Zelfs walvissen gespot!! Heel gaaf! Toen doorgereden door Simons Town naar Table Mountain National Park/Cape of Good Hope. Zo uitgestrekt en bizar landschap. Hoogtes, uitgestrekte vlaktes, groen, rots en soms ook nog de zee die om de hoek komt kijken. En daar in je eigen autootje doorheen rijden. Wauw! Eerst naar het lighthouse bij Cape Point waar je oneindig veel blauwe zee ziet. Toen naar beneden gelopen en langs het voetpad zat een baboon (aap) met een kleintje in zijn armen!! Ook nog een struisvogel gespot en de toeristen foto gemaakt bij Kaap de Goede Hoop. Toen weer terug naar Simons Town en daar op een strandje pinguins gespot. Na een theetje doorgereden via Chapman's Peak Drive, een prachtige tolweg door de bergen die je uitzicht geeft over de baai bij Houtbay naar Houtbay zelf. Toen op een marktje wat rondgestruind en wat gegeten. Daarna Suus in Kaapstad afgezet en door naar huis gereden. Een fantastische dag en zeker een van de hoogtepunten!

De volgende dag wat rustiger aan opgestart en het weer was ook wat bewolkter en grauwer. Eerst naar de Route 44 market hier in de buurt en toen nog wat door Stellenbosch gelopen en langs Oom Saamie Se Winkel gegaan. Een monumentaal pand wat er al sinds 1904 is en waar ze allemaal rommel dingetjes verkopen. Daarna nog wat wijnhuizen bezocht en 's avonds onderuit op de bank.
Op zondag was het weer prachtig weer en dat kwam goed uit want we gingen naar Mzoli's met Jacques (ook een local van hier). Mzoli's is een restaurant aan de rand van een township. Je gaat er eerst in de rij staan voor je vlees en kiest uit bij de slager wat je wil (lam, varken, rund, worst, kip) en dan breng je dat in een grote bak naar de barbecue plaats. Dan ga je buiten ergens je drankjes kopen en ga je naar binnen naar een grote open ruimte met bij elkaar geraapte stoelen en tafels. De muziek staat aan en na 40 minuten kun je je vlees ophalen!! Een echte braai en heel erg lekker! De sfeer werd steeds losser en een heerlijke plek om je zondagmiddag door te brengen. Ook fantastisch om te zien hoe iedereen danst.

Maandag en dinsdag weer gewerkt en iedereen begint al over dat ik bijna weg ga. Het is nog maar 8 dagen werken dus afgelopen maandag ben ik met mijn tshirt begonnen. Een wit tshirt waar alle kinderen hun hand of voetafdruk op staat. Echte en heel gaaf aandenken! Gisteren hebben Joan en ik een township tour gedaan. Voelde in eerst instantie als aapjes kijken, maar dat werd het helemaal niet! Iedereen was heel open en vriendelijk en we hebben met een gids door Kayelitsha gewandeld. De grootste township van Zuid Afrika met 2,2 miljoen inwoners. Elke maand komen er 1000 bij. Het beeld van extreme armoede is er ook, maar ik was vooral verbaasd door de 'spirit' van de mensen. Veel mensen proberen hun leven zin te geven en beter te maken. We hebben ook veel jonge mensen ontmoet en er zijn heel veel beginnende ondernemingen. Een winkeltje met spinazie muffins als gezond tegengewicht tegen al het vlees wat iedereen eet, een koffiewinkel die probeert de koffie cultuur meer aan te wakkeren en een man die bloemen maakt van tinnen blikjes. Een hele gave ervaring, die mijn blik op de townships zeker heeft veranderd.

Nu ga ik Franzi halen van het station en vanmiddag naar de Babylonstoren met Joan. Morgen weer werken en dan komt ook Johanna, een ander Duits meisje. Het wordt dus een drukke bedoeling hier!