Week 3! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van sarizuidafrika - WaarBenJij.nu Week 3! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van sarizuidafrika - WaarBenJij.nu

Week 3!

Blijf op de hoogte en volg

19 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Inmiddels is het al weer meer dan een week geleden dat ik mijn vorige blog schreef, dus ik heb weer een hoop te vertellen! Leuk dat iedereen zo enthousiast is geworden over Zuid Afrika en ik ga graag mee als persoonlijke gids:) Vorige week maandag en dinsdag gewoon gewerkt. Naast de 'nursery' zijn er ook twee babykamers en op dinsdag was ik verantwoordelijk voor een van de babykamer. Dood eng in het begin, want ze zijn zo klein en kwetsbaar maar als snel kreeg ik er meer plezier in. Ook het zitten met ze en flesjes geven vind ik fijn om te doen, de andere carers nemen er niet altijd de tijd voor en sommige drinken heel langzaam. Maar dan zit ik gewoon een uur met ze totdat ze hun flesje leeg hebben. Zo krijgen ze tenminste veel te drinken.

Woensdag was Candice haar verjaardag en zouden we met een paar familieleden/vrienden van haar Lions Head beklimmen. Ook Anni, het andere Duitse meisje wat hier woonde, was weer terug van haar trip en met z'n allen hebben we de klim gemaakt. Helaas was het mistig en regenachtig dus eenmaal op de top konden we niets zien... Zonde, maar af en toe klaarde het op en je loopt in een cirkel om de berg heen dus dan was het uitzicht prachtig. Misschien dat ik hem nog een keer ga doen met goed weer, want het is maar een uur maar het uitzicht van Tafelberg schijnt nog beter te zijn. Dus eerst dat maar eens doen. Na nog even wat chillen bij de auto weer terug naar huis gereden en warm gedoucht. Toen naar Candice's huis waar heeeeel veel taart en cake klaar stond en 's avonds gingen ze boven een soort grote open haard in een aanbouwgedeelte van het huis Potjiekos maken. Een stoofpot met aardappels en groenten en in dit geval met lamsvlees. Het was leuk om onderdeel te zijn van een lokale verjaardag. Toen ik binnenkwam en Candice moeder feliciteerde met Candice keek ze me schaapachtig aan en daarna vroeg Franzi, wat zei jij nou? Blijkbaar feliciteer je hier alleen de persoon zelf en dat kennen ze in Duitsland dus ook niet.

Op donderdag gingen Anni en Franzi nog een laatste dagje samen er op uit en had ik een dagje voor mezelf. Helemaal prima en daar was ik wel aan toe. 's Ochtends wat boodschappen dingetjes gedaan en wat dingen geregeld en naar de kapper geweest. Haha dat moest hoognodig gebeuren, maar in Nederland was het er niet meer van gekomen. Hoewel het niet echt mooi weer was, wilde ik toch naar buiten omdat we 's avonds na werk altijd al in de 'flat' zitten. Wat ik overigens heerlijk vind, een beetje lezen en meer niet, maar op mijn vrije dag wilde ik nog wel wat doen. Dus op naar twee wijnhuizen in de buurt (Vergelegen en Morgenster). Bij Vergelegen zat ook een prachtige tuin, een rivier, een kruidentuin, een 300 jaar oude eik en een oud Manor House waar ze een museum van hadden gemaakt. Lekker een wandeling gemaakt en de wijntjes laten zakken en toen door naar Morgenster. Daar werd ik heel vriendelijk ontvangen en heb ik heerlijk bij de open haard gezeten. Nog even naar huis om om te kleden en 's avonds was het afscheidsdiner van Anni in Stellenbosch. Bij een pizzeria met wat van haar vrienden gegeten en weer wat nieuwe mensen leren kennen (zoals een oud vrijwilliger ook van hier die nu in Kaapstad woont en werkt).

Het weekend heb ik weer gewoon gewerkt. Maar de carers waar we de afgelopen twee weken mee hadden gewerkt gingen de nachtshift in en dus werkte we met een voor mij nieuwe ploeg. Ze hebben hier vier 'teams' met een staff nurse en drie carers. Groep A en B werken op de dagen dat C en D vrij zijn en andersom. De ene groep werkt van 07.00-18.00 en de nachtshift is van 18.00-07.00. Maar de nieuwe groep is heel leuk en het was prachtig weer dus we hebben veel buiten kunnen spelen en zitten met de kinderen. Op zondag koken ze altijd voor zichzelf en iedereen zou wat maken zodat we in de pauze een braai zouden hebben. Ik had er heel veel van voorgesteld, maar het is eigenlijk gewoon een barbecue. Het was zeker lekker, maar het lijkt me heftig om dit elke dag te doen. Wat hier best gebruikelijk is als het mooi weer is. Soms ook twee of drie keer per dag zeiden ze....

Gister zijn we naar Groot Constantia geweest, het oudste wine estate van het land (hoewel daar discussie over bestaat, maar tot nu toe staat dit in de boeken). Prachtig landgoed en ook daar het oude manor house bezocht. Ook was er wat achtergrond informatie over de geschiedenis en de slavernij. Lekker buiten geluncht met een Kaap/Maleisische maaltijd en toen nog wat andere wijnhuizen bezocht in de omgeving die allemaal onderdeel zijn van de Constantia wine route.

Vandaag zou Franzi de boekverkoop overnemen van de vaste werknemer en ik ging er weer lekker alleen op uit. Hoewel het heel goed klikt, is het fijn ook om wat tijd alleen te hebben omdat je 24/7 met elkaar bent. Je werkt, woont samen en gaat er samen op uit. Dus na enige twijfel vanochtend vanwege het slechte en grauwe weer, besloot ik toch om de vierpassenroute te gaan rijden. Het is zo'n 120 km door vier bergpassen. Ondanks dat het wat grijs was en soms een regenbui was het prachtig. Maar na twee passen deed niks op mijn dashboard het meer, geen snelheidsmeter, geen licht, geen richtingaanwijzer, geen toerental niets. Alles was nul of werkte niet meer. Dat gaf me niet zo'n fijn gevoel in de bergen met regen, maar het verhuurbedrijf zei dat ik gewoon door kon rijden. Na een stop op een uitzichtpunt kreeg ik mijn auto alleen niet meer gestart, maar na een trucje van de verhuurder kreeg ik hem toch weer aan de praat. Het zorgde ervoor dat ik van de derde pas niet echt meer kon genieten en vooral weg wilde uit de bergen omdat ik daar niet aan de kant van de weg wilde raken, maar de auto bleef het gelukkig doen. Toen ben ik gewoon naar Boschendal gegaan, een wine estate met manor house maar in plaats van het te bezoeken heb ik er geluncht en een traditionele bobotie gegeten. Dat was erg lekker!Toen nog langs Rupert & Rothschild waar we eerder voor een dicht deur hadden gestaan. Daar was in de enige klant en kreeg ik drie van hun traditionele wijnen. De rest van hun wijn komt uit Frankrijk, Argentinie of New Zeeland en ze maken in Zuid Afrika maar drie wijnen zo lang als ze bestaan en bij dat concept blijven ze. Ook een stuk familiegeschiedenis gehoord en wat voor invloed ze hadden op Zuid Afrika en de omgeving. Al met al een mooie dag, maar morgen of donderdag komt de mechanical men gelukkig als het goed is toch even langs. Want vrijdag is het Kaapstad weekend en dan wil ik wel dat mijn auto het weer helemaal doet.

  • 24 Augustus 2014 - 11:35

    Tess:

    Hi Sari,

    Vandaag met terugwerkende kracht je verhalen gelezen. Het klinkt erg goed en fijn dat je het naar je zin hebt. En super om zoveel van het land te kunnen zien! Gisterenavond bij je moeder geweest voor haar verjaardag en Nelleke had me al een beetje verteld over wat je meemaakt. En dat maakte me nieuwsgierig naar je blog.
    Liefs,
    Tess

  • 25 Augustus 2014 - 18:44

    Yvonne:

    Hoi nichie,

    Wat een gave verhalen zeg! En wat stoer dat je zoveel alleen doet! In je eentje 4 passen rijden in de bergen en dan ook nog met een auto die niet helemaal te vertrouwen is....ik doe het je niet na. En wat bijzonder dat je zulke kleine baby's mag verzorgen, een geweldige ervaring. Geniet van alles wat je meemaakt daar!
    Liefs,

    Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Oktober 2014

Naar huis!

25 September 2014

De laatste week is ingegaan!

11 September 2014

Nog maar drie weken!

28 Augustus 2014

Week 4

19 Augustus 2014

Week 3!

Actief sinds 05 Aug. 2014
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 2894

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: